Recent forum postings ...
Yesterday
2019-08-09
2019-08-02
2019-07-27
2019-07-25
2019-07-24


 KLM-VA Teamspeak Company Channel

CC - cc.ts.ivao.aero
KLM_CC



 

Deze tour is beƫindigd!

Vanaf januari 2017 worden er geen vluchten meer gelogd op deze tour.
Deze subsite van de tour zal voorlopig als een archief online blijven.

KLM-VA 10 jaar

Introductie
Ons voorbeeld, de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij KLM, bestaat 95 jaar. Haar eeuwfeest in 2019 nadert. Wij, de KLM Virtual Airline zijn er trots op dat wij dit jaar ons 10-jarig bestaan kunnen vieren. Wel een heel verschil in leeftijd met ons grote voorbeeld, maar net als de begintijd van de "echte" KLM kende ook de eerste 10 jaar van de KLM-VA de nodige ups en downs.

Dat we nu, na 10 jaar, een van de grootste virtual airlines (VA's) zijn op IVAO, danken we op de eerste plaats aan onze piloten. Met een aantal dat de laatste tijd tussen de 220 en 260 varieert steken we met kop en schouders boven het IVAO-gemiddelde van nog geen 40 piloten per VA uit. Dat zegt wel iets over hoe aantrekkelijk piloten het vliegen voor onze VA vinden. Trouwens, niet alleen in Nederland heeft KLM-VA die aantrekkingskracht: kijk maar eens naar de lijst op onze website en je ziet je dat onze piloten uit alle werelddelen komen. En daar zijn we blij mee en trots op!

Hoe kun je als VA je 10 jarig bestaan vieren? Na het voorgaande zal duidelijk zijn dat dat naar ons idee alleen maar kan door en met onze piloten! Daarom vieren we ons jubileum met een event waarbij we de sterke punten van onze VA benadrukken: optimale vrijheid bij het vliegen, maar net dat beetje begeleiding dat zo veel zin kan geven om weer een leg aan te pakken!

Wij wensen jullie veel vliegplezier en behouden landingen!

Staf KLM-VA


De Legs
Voor dit event hebben we gekozen voor het z.g. "Skywriting", d.w.z. de vliegroutes die we afleggen vormen a.h.w. een aantal letters in de lucht.
Alleen, normaal worden de letters over het algemeen door een klein vliegtuigje "geschreven" in een betrekkelijk klein gebied zodat je van de grond de letters/tekst kunt zien; in ons geval "schrijven" we op een heel grote schaal en de letters zijn alleen te zien als je het afgelegde traject zichtbaar maakt op een route-plan-tool of iets dergelijks.

Dit skywriting heeft bovendien als kritieke punt dat je, om een letter goed te schrijven, een aangegeven route vrij exact moet navliegen,en die route volgt dan helaas ook niet altijd de standaard SID's of STAR's ... Maar ja, als je "crash detection" in je flight simulator afzet zou het toch moeten kunnen (in dit geval dus "almost as real as it gets" ;-) . Overigens, de aanwijzingen van een eventueel aanwezige ATC volgen we natuurlijk altijd op, zoals dat hoort op IVAO. Dan maar een letter die een beetje afwijkt van de echte vorm.

We vliegen iedere leg met een ander toestel, waarvoor we gekozen hebben voor de toestellen die deel uitmaakten van de vloot van "real life" KLM in de afgelopen tien jaar. Alle betreffende toestellen maken, in de KLM Royal Dutch Airlines livery, onderdeel uit van de MTL database.
Je kunt een leg kiezen door het betreffende toestel onder in de banner aan te klikken.

Om te kunnen zien dat je aan het Skywriting event deelneemt moet je in het RMK field van je vluchtplan opnemen KLM-VA JUBILE14.

Je mag de legs in willeurige volgorde vliegen. En als je niet tevreden bent over een leg kun je deze opnieuw vliegen. De laatstgevlogen versie van de leg wordt steeds op kaart weergegeven, zodat je zelf je resultaat nog kunt verbeteren, of bv. als je door ATC op een ongewenste route bent gezet, dan kun je de leg ook overdoen.

Verder is een disconnectie van maximaal 30 minuten toegestaan (in verband met een crash van de simulator en/of computer) om je computer te herstarten.

Er zijn geen tijd-limieten binnen welke je de leg gevlogen moet hebben. Wel dien je het aangegeven vliegtuig te gebruiken (verkeerde toestel betekent geen registratie in event-logboek).


Vanzelfsprekend beginnen we onze tour op Schiphol, de thuis-basis van de KLM.
In 1848 werd begonnen met het droogleggen van het Haarlemmermeer. In de noordoostelijke hoek van de nieuwe polder werd een fort gebouwd ter verdediging van de nieuwe polder, dat Fort Schiphol werd genoemd. In april 1916 werd door de minister van Oorlog goedkeuring verleend voor de aankoop van grond in de buurt van het Fort Schiphol om hier een militair vliegveld in te richten. Na de Eerste Wereldoorlog ging men al gauw post, vracht en zelfs passagiers vervoeren met enigszins verbouwde en afgedankte oorlogsvliegtuigen. Hiertoe werd in oktober 1919 op dit militaire vliegveld de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij voor Nederland en Koloniën N.V. opgericht en Schiphol werd hiermee vanaf het begin de thuishaven van de KLM.
Begonnen met zo'n 440 passagiers in 1920 is luchthaven Schiphol inmiddels uitgegroeid tot een belangrijke luchthaven in Europa. Schiphol was in 2013 met 52,6 miljoen passagiers de op drie na drukste luchthaven van Europa, na Heathrow, Charles de Gaulle en Frankfurt.
De luchthaven is eigendom van de Schiphol Group (statutaire naam: "N.V. Luchthaven Schiphol"), met als aandeelhouders de Nederlandse Staat, de gemeenten Amsterdam en Rotterdam, en Aéroports de Paris.

Maar genoeg over Schiphol, we gaan vliegen. Dus klik op het eerste toestel, dien uw vluchtplan in, vraag eventueel ATC om clearance en baangebruik of laat via Unicom weten wat u gaat doen en om met Van Speyk te spreken "dan maar de lucht in" !